Avskedsmiddag text

I fredags hade jag en liten avskedsmiddag med mina vänner. Det var fint och jättemysigt. Jag och Nathalie gjorde historiens coolaste kladdkaka (UT MED KNUT) i pausen på Idol. Resultatet går att se nedan.

Avskedsmiddag


Kung Silvia

Herregud vad jag har skrattat idag! Jag hade nästan glömt bort hur rolig Emily är och hur kul vi har tillsammans. Helt galetcrazy! Vi började med att gå till Världsbutiken för att lämna lite blommor. Bara det var en upplevelse. Tanterna är så himla söta och helst ska alla prata med en samtidigt. Vi gick vidare till en butik med souvenirer. Jag lade ifrån mig mitt choklad för att kunna titta på sakerna. När jag ska gå ut vänder jag mig i dörren och säger "oj, jag glömde ju mitt choklad". En halv timme senare när vi är på väg tillbaka till butiken föreslår Emily att jag ska säga att jag glömde chokladet och att det skulle vara anledningen till att vi kom tillbaka, men det ville jag inte. Men, när vi öppnar dörren och går in säger han "glömde ni chokladet?". Sen småpratade vi lite med honom i kassan och han påminde mig om att inte glömma mitt körkort. När allt är klart och vi ska hejdå säger han:
- hejdå, ha en trevlig...
- detsamma!
-...resa!
Hahaha!
Därefter gick vi och fikade och sen skulle vi gå på bio och se Roy Anderssons Du levande. När vi kommer in genom dörren till SF pratar hon om uppmärksamhet nånting... och samtidigt så snubblar vi båda över en matta som hade korvat sig! Så himla typiskt! Till slut kommer vi in i biosalongen och sätter oss ner. Då kommer Emily på att hon måste titta på biobiljetterna. Hon hittar inte dem, så hon vrider och vänder sig i stolen och är inte helt tyst. Då vänder sig mannen framför om och är jättesur. Han påpekar att filmen är barnförbjuden. Märk väl att reklamen precis bara hade börjat! Så kritiken var i stort sett helt obefogad, kan man tycka. Hur som helst så satte filmen snart igång och den visar sig vara riktigt, riktigt bra och rolig! Jag skulle vilja påstå att den är ett mästervärk.
Sen en sista rolig sak: När filmen var slut satt alla kvar och tittade på eftertexterna. Det var intressant.
Tack Emily för en fin dag och kväll! Du är verkligen Kung Silvia!


Hur roligt jag än har haft så måste jag ändå komma hem till något som får mig att bli ledsen igen. Orden sticker till och gör ont. Man tror att det nånstans har nått en gräns. Jag blir lika lurad varje gång.

Jag skulle vilja ha ett kvälls- natt eller sängsällskap. Lite värme och en öppen famn. Några fina ord och gärna ett glas vitt. Istället lägger jag mig i en kall säng utan lakan. Bara ligger. Väntandes. På sömnen som ska ta mig härifrån.

Bildbevis

Äntligen kan jag lägga in mina bilder från kameran igen! Sladden försvann i flytten så jag fick köpa en memory card reader istället. Från heterokvällen:




I centrum står vinflaskan...



Har köpt Lars Winnerbäcks Daugava idag och lyssnar för fullt just nu. Den är fin. Jag skulle önska att någon av mina nära vänner tyckte lika mycket om honom som jag. Det hade varit trevligt att diskutera den.
Och på tal om musik så tyckte jag att Idol var skitkasst igår! Tjejerna sög! Alla tjejer utom Amanda kan åka hem och alla killar utom Knut kan få vara kvar. Så tycker jag. Än så länge.

Jag har betalat 305 kr(!!!) för att slippa vara lila under ögonen. Man får ju prioritera vad man lägger pengarna på. Men så var de ju snälla och gav mig en present i form av en necessär som innehöll olika krämer, mascara och läppstift. Att hon bara vågade säga det i en ton som skulle ge intrycket av att hon är en god människa...

Jag saknar svenskundervisningen i skolan kom jag på idag. Det var så roligt! Kan minnas hur vi diskuterade litteratur och hur alla korkade kommentarer flög genom luften. Om att silversvansar (hette det så?) är ekorrar och inte fåglar och om hur Nils Holgersson var med i Simon och Ekarna.
Jag minns när Arshia hade ett flummigt argumenationsframträdande om att hon hon var för dödsstraff. Till exempel tyckte hon att det var okej att stena människor till döds i Iran för att man var otrogen mot sin man/hustru. Jag minns hur vår lärare missuppfattade de flummiga argumenten, så när A var klär med sitt framträdande sa Susanna: Ja, det var lite otydligt vissa delar men jag förstod ju att du var emot dödsstraff.
Jag minns när MVG-barnet Linnea totalmisslyckades på ett test inför NP för att hon hade träffat en kille kvällen innan.
Jag minns när jag och Emelie cyklade tillsammans från skolan till Willys och köpte chokladhjärtan med jordnötter på, cyklade vidare till ett proppskåp, satte oss och bytte våra analyser av Da Vinci koden som vi hade fått tillbaka med kommentarer på. Det var då nånting hände. Det var då Emel & Emal föddes - The tomato band, finsk pinne och chokladrutan (?), hajkaj och kajhaj. :) :) Det är töntigt, fjantigt och skitnördigt, men det är okej. Vi kan tystskratta åt det.
Slutligen: jag minns Margaretas ben.
Det var en fin tid.

Ain't no sunshine

Efter två nätter med Marre och Kåtis blir det ensamt att sova själv i natt. Framför allt blir det tråkigare. Det har varit mysigt att vara hos henne, även om hon har hållt mig vaken på grund av att hon snarkar och sedan väckt mig klockan sex morgonen därpå. Vilket var lika onödigt idag som igår, stackaren var ju sjuk och kunde inte gå till jobbet ändå. Men vi fick se film istället.

Jess och Mikke har flyttat ihop, idag fick jag se deras lägenhet. Det var ett gammalt hus med fina dekorationer i taket. Det gillade jag. Sen hade de en toalett med en hemlig gång som ledde oss till en dusch. Det var coolt! Det var där jag bestämde mig för att skita i träningen idag och istället gå och handla godis. Antingen eller liksom.

Ödet hjälpte mig med inköp av present till mina värdföräldrar. En av de två jag träffade sa att han hade med sig en osthyvel till USA när han var där, för det hade de tydligen inte där. Så jag köpte en osthyvel de luxe, men insåg att jag måste ha med mig något annat också... med betoning på typ älgar.

Emily och jag ska på utflykt imorgon. Till Danmark. Det blir vår andra utlandsresa det här året :P

Det är inte svårt att vara besviken. Om man inte är värd ett samtal eller en diskussion tycker jag att det finns... ingenting. Det är faktiskt inte svårare än så. Valet har varit ditt. Jag tänker inte försöka påverka dig på något sätt. Det är upp till dig.

Inget solsken idag.

IP-telefon

Idag har jag påbörjat packningen. Jag som bara ville ha med mig en resväska dit för att sen kunna fylla en resväska när jag väl är där, har idag insett att detta lär bli omöjligt. Jag har i stort sett bara packat ner de viktigaste skorna, jackorna och lite träningskläder och ändå är där inte mycket plats kvar. Har också fortsatt rensningen av de saker jag ska lämna kvar här hemma... Och syrran roffar snabbt åt sig. Resultatet: ett nitarmband på var arm. Yeah!!! kommer pappa att säga.

Har glömt att berätta om den Ip-telefon som jag fick i förra veckan av Therese man. Den gör att de/ni här hemma kan ringa till mig till en kostnad av vanlig lokaltaxa och jag kan ringa till de/er för 69 öre/samtal. Det är skitbra!



"Jag tänker inte betala 100 kr för att plocka bananer... och inte ens bli trött!".

- "X kommer inte"
- "Tack och lov"

Jag och Marre skrattade som djur! Hahaha!

Wonk

Wonk med Marry, Emily, Jess och Matte igår. Det var en perfekt utekväll på många sätt, även om jag vaknade med en tung kropp idag.
Innan vi möttes upp igår så var jag hemma hos mamma och åt en avskedsmiddag med bröderna och mormor och morfar. Det mest positiva med dessa tillställningar är att jag blir mer pepp på att komma iväg. Annars vill jag inte påstå att de positiva känslorna och tankarna var de som var mest igenkännande. Fick också födelsedagspresenter (jag fyller år den 22 november!!!), varav en nyckelring med mitt namn på som m&m tyckte att jag skulle ha med mig till USA för att inte riskera att tappa bort mina nycklar... och även om jag skulle tappa dem så skulle de ju ändå veta att det är Emmas. USA har ju bara en befolkningsmängd på drygt 300 miljoner. Fick också en maskot i form av en katt i nyckelringsformat (vad an alla dessa nyckelringar?!).

Har peppat mig själv genom att se Heartbreak Hotel idag. Det är inte den mest intellektuela filmen men den får mig på bra humör. Maria Lundqvist är min kvinna.


Drömrikt

Var hos farmor igår för att säga hejdå. Fick det finaste av kort av henne:

"Kära Emma! Du blir ju 20 år i november, men du åker ju långt bort.
Därför gratta jag dej nu, hoppas du kommer till en bra fam.
Men jag önskar dej all tur och lycka till på andra sidan.
Mina tankar är hos dej och jag hoppas att vi ses om något år igen. Kram till dej.
Farmor"


I natt drömde jag så sjuka drömmar som jag tänte förtälja om:

Dröm 1: Pappa höll i nån slags lång pistol (som jag inte vet namnet på) och bjöd upp mig och Macke i en lägenhet. Jag tackade nej till erbjudandet för jag trodde att han tänkte döda oss. Jag väntade nedanför porten. Då kommer polisen dit, pappa springer ut med pistolen och ger den till mig. Jag vet inte var jag ska göra av den så jag lägger den innanför tröjan. Men eftersom den är så lång så sticker den ut en bra bit vid halsen. Då tar jag tag med min högerhand runt pistolen, går in på en fest i närheten och låtsats att det är ett typ smycke som jag håller i. Så jag dansar med det här smycket i handen och alla på festen tycker att jag är värsta tönten och hånar mig och fäller elaka kommentarer.

image2

Dröm 2:
Vi har en anställd på företaget som heter Anna-Karin och är något förståndshandikappad. Hon hade i drömmen stulit en Citymail-cykel, vilket jag såg när hon skulle cykla hem vid arbetsdagens slut. Då cyklade jag efter henne hela vägen hem till hennes bostad och frågade varför hon hade den cykeln och om hon inte tänkte lämna tillbaka den. Det tänkte hon inte, så jag ringde min gamla chef som fick ta tag i det.

Dröm 3: Jag drömde också att jag skulle åka till min värdfamilj i USA. Boel hängde med eftersom hon också skulle till USA vid samma tidpunkt. Så vi åkte till familjens hus (vilket var 15-miljoners huset i Hittarp som jag och Therese kollade på på hemnet!) och träffade dem där. Då är det Boel som tar över hela showen och pratar jättemycket med familjen medan jag sitter helt tyst. Senare upptäcker vi också att familjen har lurat mig. Den yngsta är inte alls 3,5 utan bara precis nyfödd!




Camera

avståndet krymper samtidigt som det ökar på något fruktansvärt sätt.

                det är ingen slump att jag skriver med gemener.
                                                    ♥


Alltså. Igår degade jag och Marre så sjukt mycket framför tv:n. Idag ska jag komma till henne redan halv fem för att vi ska hinna dega ännu mer. Vi ser säsong 4 med Shane, Alice, Bette och gänget. Det är fint.

Noterar att det idag är 12 dagar kvar.
Jag vill gå och se This is England på bio. Jag får ju passa på medan jag kan få undertext.

Svartglass

Dagens skratt: Telefonsamtalet med Linnea då vi smidde planer om hennes och Andrés halvårsdag. Det första vi planerade var att hon skulle bjuda honom på nån restaurang. Sen spann vi vidare på den idén och det slutade med att jag skulle ploppa ut under deras bord med min gitarr och sjunga I'll always love you för dem. Sen skulle Kenny också komma. Sen började vi bli lite elaka och då kom vi fram till att hon skulle lämna honom där och tillbringa kvällen med mig istället. Och så säger Linnea galet skrattandes "Emma, kan vi inte göra så med nästa du blir tillsammans med men inte tycker om?". Hahaha! Så mycket har jag inte skrattat sen...

Igår faktiskt. Då var jag hemma hos Marre med henne och Nathalie. Vi började prata om glass och Nathalie fick det att urarta ganska rejält. Vi fick bilder framför oss om att Videocenter skulle sälja svartglass bakom disken för sjukt billiga slantar. Det var sjukt kul det med!

...Och alldeles säkert är detta bara kul för de som var där just då. Överflödigt inlägg med andra ord.



Galna Kjell

Naww! Ett för mig okänt nummer ringer till min mobil. Jag svarar och upptäcker att det är min Posten-brevbärare Kjell som ringer. Vi delade ut post på samma område och pratade ganska mycket med varandra under den tiden. Han fick också mitt nummer ifall det skulle bli något jobb ledigt på Posten ("du skulle passa bra in i vårt gäng"). Så nu ringde han och undrade om jag var intresserad. Tyvärr (?!) kunde jag ju inte tacka ja till det erbjudandet. Men det var så himla gulligt att han ringde! Det lyfte min dag.

En hemlis: En gång fick jag åka på Kjells Posten-moppe. Vi befann oss i ett stort garage och han insisterade på att jag skulle sätta mig på hans sadel medan han skulle stå upp och köra mig. Och visst, det fick jag ju göra. Och kul var det! Jag brukar kalla honom galna Kjell.


I kvinnlighetens tecken

Oh! Det känns som jag ska på maskerad ikväll, med tema i kvinnlighetens tecken. Jag ska ut med heterobrudarna och har bestämt mig för att sätta en heterostämpel även i min panna ikväll. roligt! Bildbevis lär dyka upp inom det närmsta.

Annars har helgen flutit på bra än så länge. Jag har umgåtts med fina människor och haft de mest underliga diskussionsämnena. Snez och Marre vet vad man ska snacka om sent en fredagkväll. Mer behöver jag inte säga. Såg Hata Göteborg för andra gången i morse. Jag kan fortfarande inte förstå de som bara utdelar dålig kritik till den filmen. Den innehåller både starka scener och belyser det problem som det sällan talas högt om-grupptrycket inom killgängen. Det är bra.

Fick två mail idag med anknytning till min resa. Ett från värdfamiljen och ett från deras nuvarande au pair, Olga. Det var trevligt. Kan passa på att nämna att det idag är exakt 2 veckor och 2 dagar kvar. S å h i m l a  s j u k t !

Haha! Man kan tro att jag precis har hittat kursiveringsverktyget...

Tuppkam nästa?

Jag har varit i Stockholm idag. Tog nattåget upp igår, var framme i morse, besökte amerikanska ambassaden, strosade runder samt klippte mig i väntan på bussen hem och sen satt jag på bussen i 8,5 timme. Hade två böcker och en SvD till sällskap. Så det var rentav ganska trevligt. Det kunde man inte tro på förhand. Jag börjar känna mig lite medelålders när jag tänker på mitt hår och dess frisyr. Mer eller mindre har jag nog haft samma frisyr i 3 år nu, med olika färg och längd som enda variation. Men jag vill inte ha en tuppkam. Och jag vill inte färga det mer heller. Jag själv om 20 år? Nä, det är ingen större skillnad...

Hjärter Ess och jag

Det var faktiskt en rätt fin dag igår, trots allt. Jag och Elin åt på Haket, sen snabbshoppade jag, Marre, Snez och Nathalie på Väla. En tresitssoffa såg ut som en tvåsists. Det var roligt. (Eller vad säger du, Marre?! Hehe!) Pratade med Emily också igår, det var lika roligt som vanligt. Galnacrazylady!

Mitt försök att inte äta så mycket godis timar dåligt med den här perioden. Vilket betyder att jag får äta körbärstomater till tröst. Men gud vad många tomater jag har ätit! Och gud vad bra jag mår idag!

Idag var det exakt ett år sedan jag och Therese träffades för första gången. Tänka sig att denna underbara och fantastiska kvinna bara har funnits en så pass kort tid i mitt liv och ändå och har kommit att bli en av de allra mest betydelsefulla. Hon är fin. Vi ska fira årsdagen genom att gå till Vegeriet och äta lunch.

Sen ska jag träffa mitt andra ess ikväll, Linnea. Hon har fått mig till att gå på ett intensivpass med henne på Friskis ikväll, där det säkert är jättemånga koordinerade och svåra rörelser. Som det mjölkpaket jag är lär det bli intressant.

Jag kan knappt tro att jag har lyssnat på samma Alicia Keys-låt många gånger på rad nu. Kan knappt erkänna det, men, jag gillar den. Ho ho ho.

Jag hade lite tappat tron på Lars Winnerbäcks förmåga att leverera lika bra låtar som de han gjorde till och med Söndermarken, men den här låten visar på det motsatta. Jag är glatt överraskad.
http://www.youtube.com/watch?v=9pk3J9-1-UA

Fan också!

visste jag inte kunde ha en positiv innebörd.

men nu är det FAN OCKSÅ med större bokstäver!
jag säger bara ALDRIG MER.
jag orkar inte.

och vem fan kan man prata med halv elva på kvällen........?!

Stockholm, mon amour?

Det är för tusan ett heltidsjobb att hålla på med alla papper och skit! Jag blir så trött. Ska i alla fall snart ner på stan och fixa några ärenden. Ska bli nice att lämna detta sunkiga kontor.


Någon som vill hänga med till Stockholm i nästa vecka? Isf åker vi på onsdag och åker hem igen på torsdag. Vem som helst till sällskap hade varit trevligare än att åka själv.




Även den vackraste av blommor vissnar

Jag kan inte skriva något. Mina tankar och känslor är inte i skick att dela med sig av.



4 veckor. Det smärtar i magen.
Jag vill inte veta vad det är.


RSS 2.0