Kriget mot myggorna har börjat

Nu är jag och Moa nere i Chennai på äventyr #2. Båda två är rätt trötta och omotiverade och de aggressiva myggorna och den svettiga värmen är inte direkt uppfriskande. Utöver det så har vi fått vår riktiga Indien-chock, som vi undkom i början genom att vara uppe i lugna Ladakh. Så vi har det lite jobbigt just nu men jag hoppas och tror faktiskt att det känns annorlunda om ett par veckor. Det positiva är i alla fall att vi har hamnat i fint sällskap. Vi bor tillsammans med grundaren till TEDE-trust (organisationen vi praktiserar på), Ranganatan, och hans familj, bestående av fru och två barn i 20-års åldern. Ofta är också tredje dottern och hennes dotter också här. Alla är jättemysiga och tar väl hand om oss. Det blir mycket risrätter: dosa (rispannkaka), idli (risboll) eller ris och nån röra. Morgon, middag, kväll. Men det händer också att vi får nudlar. Maten är god men jag har tyvärr väldigt svårt för att äta varm och kryddig mat på morgonen.

 
 

 

 

Vi bor ca 3 mil från Chennai, längs med den stora vägen som leder hela vägen till Chennai och som allting är uppbyggt kring. Mellan två byar längs denna väg finns en grusväg som leder in till tomten. Där finns Ranganatans hus och ekologiska butik och två längor med rum/lägenheter som han hyr ut till andra folk. På baksidan av huset finns höga coconötsträd och blommande bananträd. Ibland en del apor och ständigt vackra färgglada fåglar. Det känns verkligen som en oas i det trottoarsvärma, smutsiga och tutande Indien utanför. Det är jag väldigt glad för.

 

Imorgon ska jag, Moa och vår tolk/assistent Ramesh åka ut till TEDE-trusts farm där vi sedan ska stanna i 2 veckor. Där ska vi intervjua bönderna för att inventera vad de odlar, hur mycket de producerar och när de kan leverera produkterna till butiken, så att de får bättre koll på vilka möjligheter det finns. Jag ser fram emot att få vara på landsbygden där det är rent och lugnt, där vi kan cykla, laga vår egen mat och gå långa promenader.

 

  

Jag avslutar med en 10 i topp-lista över saker jag funderar på:

1.     kyla

2.     ost

3.     gott bröd

4.     natur

5.     lugn och ro

6.     energi

7.     lösgodis

8.     social press

9.     soppa

10. sallad

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0