Moa and the queen

 
Jag och Moa iklädda våra nattlinnen (!/klänningar) tillsammans med Vidji med belöningen efter vår          kokosnötsjakt.

 

Livet på landet är fortfarande bra fint. I söndags hade jag en av de bästa dagarna i Indien men kanske också en av de bästa punkt. Våra kära vänner och kollegor Vidji och Amoda kom och mötte upp oss på morgonen. De hoppade på våra pakethållare och vi började trampa mot en by som vi trodde skulle vara närbelägen. Vi cyklade på alltmedan svetten rann. Efter en halv timme fick Moa punka på cykeln vilket skapade ett eget litet äventyr. När vi började gå började svetten rinna ännu mer varpå tjejerna går bredvid oss och torkar oss med små näsdukar i pannan och så småningom får Moa en putteliten näsduk hårt virat runt huvudet vilket får henne att se ut som en baotastor nyfödd baby. En talande bild. Men nu i andra veckan har vi kunnat se mer av det komiska än det störande i detta. Så nu kan vi mest skratta åt dem.

Hur som helst så fortsatte dagen med att vi åt lunch hemma hos kvinnan som driver den ekologiska butiken i byn, sedan gick vi in till grannen och drack te och fotograferades. Därefter åkte vi till sjukhuset för att se när en baby fick poliovaccin. De ringde oss från sjukhuset och sa: ”nu har vi en bebis här som ska vaccineras, skynda er hit och kolla!”. Det var bråttom. Vi fick kasta oss på cyklarna och cyklade till en helt annan by längre bort och klev in i mottagningsrummet där en familj satt och väntade. Vi blev hälsade hjärtligt välkomna och sen började de möblera om i rummet för att vi skulle kunna ta fina bilder på dem. Moa fotograferade… så vad skulle jag göra? Jo, de erbjöd mig att ge bebisen vaccinet! You do it, you do it! Men jag tackade skrattandes men bestämt nej till detta. Skönt, för de skulle trycka in en flaska i munnen samtidigt som de hårt tryckte ihop barnets kinder så att flaskan skulle nå in. Den stackaren grät ju.

 

 

Moa och Amoda ute på svettig cykeltur.

 

 

Den senaste veckan har vi också kunnat börjas roas mer åt vår handledare som har ett extremt kontrollbehov och en ibland oerhört krävande entusiasm. Som en tidig morgon när jag och Moa står i köket, nyvakna och kokar mjölk. Han kommer inspringandes och vill att vi ska släppa allt vi har:

 

-       Madames, madames! it´s a beautiful scenary out there! The (harvesting) machine and the birds! It´s beautiful. Take the camera, go go!

Eller som när han pekar upp mot trädet:

 

-       Look, look. What a beautiful bird! And what a beautiful sound. Don´t you like it?

-       Yes yes, it´s beautifuuuul. I love that sound.

 

Men det är mycket som fortfarande är svårt. Bland annat att ställa frågor och få riktiga svar. Vi kan försöka fråga en fråga 3-4 gånger innan vi får ett svar som i alla fall känns okej. Samtalen störs ofta av att någon ringer, någon kommer på besök (som polisen) eller att vår handledare ska ta emot patienter som han behandlar med urinterapi. Eller så avbryter han helt enkelt mitt i meningen och tror att han vet svaret. Gång på gång. Vilket gör att vi blir upprörda över hans oförmåga att lyssna och han blir upprörd över att han tror att vi är lite halvdumma som inte förstår hans förklaringar. Dessa situationer skapar mycket stress och jag märker att jag är väldigt dålig på att hantera det. Jag blir trött och ger upp. Men som tur är har jag min goda respartner som agerar helt tvärtom och blir pushig istället.  Så efter många långa slitiga samtal har vi fått ut något av vikt. Puh!

Förutom det är jag fortfarande lyft till skyarna och kallas numera för queen och favorite ma´m. Allt jag säger håller han med om: "I agree, I agree whatever she says...". 

 

 

Bästa poolen med kokosträd mot skyn och risfält bredvid. 

 

 

Vårt arbete de senaste två veckorna har varit att skaffa oss en överblick över allt arbete på TEDE-Trusts gård för att vi sedan ska skapa en booklet som kan ges till samarbetspartners, bönder och andra intresserade. Som en del av arbetet träffade vi gruppledarna för en självhjälpsgrupp. Men innan träffen skulle vi äta lunch hemma hos en av dem. Vi fick jättegod mat och sen fick vi lägga oss på golvet i rummet intill och vila, då hon såg att det var precis vad vi behövde. Vi låg på golvet och fnissade ett tag åt detta konstiga scenario. Detta skulle ju aldrig nånsin hända hemma i Sverige, att man får lägga sig och sova i någons sovrum ett tag efter lunchen, vid ett första möte med familjen. 

 

 

Att vara mensig och sur och posa i en sari blir ändå på ytan något glatt.

 

 

Vi har knappa 2 månader kvar i Indien och vi har bestämt oss för att stanna ute på landet mestadels av tiden. Vi ska bara in till Ranganathan (grundaren av TEDE-Trust) i Chennai ett par dagar för att hämta grejer och diskutera arbetet och det känns så himla skönt. Jag älskar verkligen livet på landet:

 

1.     Att kunna bada i vårt artificiella vattenfall. Det vill säga i grundvattnet som pumpas upp och som ska leda till risfälten. Mycket klimatsmart!

2.     Att kunna cykla långt + att få skjutsa en indisk tjej i sari. Det är stiligt.

3.     Att känna lukten av kor och vakna av att de tjoar.

4.     Att få gosa med kalvar och hund.

5.     Att kunna/ha lust till att börja löpträna.

6.     Att bli hembjuden till folk och äta god mat.

7.     Att åka buss in till stan men framför allt åka buss tillbaka till landet.

8.     Att spela volleyboll.

9.     Att kunna dricka färsk mjölk morgon och kväll.

10. Att känna sig mer harmonisk

 

 

 

 

 


Att ta för sig av en kvinna

Alltså, landet är räddningen i ett kaotiskt Indien! Efter en 5 timmar lång bilresa kom vi fram till TEDE-trusts gård igår runt lunchtid. Jag kände mig direkt lättad; här finns vacker natur, mindre värme och mygg och vårt rum är större och med kök.  Det känns friare och lugnare och det gör att jag kan sluta sura och få mer energi. Jag har till och med börjat sjunga igen. Det var ett tag sedan. Men givetvis finns det saker som fortfarande är jobbiga och det är framför allt känslan av att bli sedd som ett barn/kvinna/eller nåt dyrbart, och inte främst som en människa och jämlike. Saker som för oss känns jäkligt frustrerande kan ibland säkert vara av ren omtanke, men det gör att vi känner oss små och i behov av beskydd och hjälp av de riktigt vuxna människorna. Det förstärks såklart av att vår tolk/handledare uttryckligen ser sig som vår ”guardian” men även pappa ”you´re my children”. Det kan väl tolkas som nåt väldigt fint om man är på det humöret. Men vi är här för att vi har ett miljöintresse och för att vi vill jobba, i första hand. Inte för att vi vill hitta en pappa eller bli omhuldade som småbarn. För mig är det väldigt svårt att go with the flow och låta det ske då jag vill ha min självständighet. Jag ser också det som en del av ett större mönster där man ska beskydda den ömtåliga kvinnan och säga till henne vad hon ska göra eller betraktar så att hon vet det (då hon själv inte tänker?): här tänder du lampan (ja på en switch) och här kan du sitta (ja jag ser stolen). Samtidigt som när man ställer jobbrelaterade frågor får svar som ”oroa dig inte”. Jag är för tusan inte orolig! Jag är nyfiken och jag vill veta mer! Jag tvivlar starkt på att en 25-årig man som skulle ställa samma frågor skulle få samma svar. Jag tror inte heller att någon skulle hålla hans hand så att han inte springer ut i trafiken när bilarna kommer. Jag tror inte heller att hans varken kvinnliga eller manliga handledare skulle lägga händerna på honom och börja massera honom, bara sådär, när de inte ens känner varandra (eller för den delen påpeka hur mjuk och fin han är). Framför allt inte i ett samhälle där män och kvinnor sitter åtskilda på bussen och där kvinnor inte får visa vare sig axlar eller någon del av benen. Visst känns det tabu? Jag blir inte sedd som det jag är eller är här för och det är jävligt frustrerande. Även på den annars så vackra landsbygden. 


Kriget mot myggorna har börjat

Nu är jag och Moa nere i Chennai på äventyr #2. Båda två är rätt trötta och omotiverade och de aggressiva myggorna och den svettiga värmen är inte direkt uppfriskande. Utöver det så har vi fått vår riktiga Indien-chock, som vi undkom i början genom att vara uppe i lugna Ladakh. Så vi har det lite jobbigt just nu men jag hoppas och tror faktiskt att det känns annorlunda om ett par veckor. Det positiva är i alla fall att vi har hamnat i fint sällskap. Vi bor tillsammans med grundaren till TEDE-trust (organisationen vi praktiserar på), Ranganatan, och hans familj, bestående av fru och två barn i 20-års åldern. Ofta är också tredje dottern och hennes dotter också här. Alla är jättemysiga och tar väl hand om oss. Det blir mycket risrätter: dosa (rispannkaka), idli (risboll) eller ris och nån röra. Morgon, middag, kväll. Men det händer också att vi får nudlar. Maten är god men jag har tyvärr väldigt svårt för att äta varm och kryddig mat på morgonen.

 
 

 

 

Vi bor ca 3 mil från Chennai, längs med den stora vägen som leder hela vägen till Chennai och som allting är uppbyggt kring. Mellan två byar längs denna väg finns en grusväg som leder in till tomten. Där finns Ranganatans hus och ekologiska butik och två längor med rum/lägenheter som han hyr ut till andra folk. På baksidan av huset finns höga coconötsträd och blommande bananträd. Ibland en del apor och ständigt vackra färgglada fåglar. Det känns verkligen som en oas i det trottoarsvärma, smutsiga och tutande Indien utanför. Det är jag väldigt glad för.

 

Imorgon ska jag, Moa och vår tolk/assistent Ramesh åka ut till TEDE-trusts farm där vi sedan ska stanna i 2 veckor. Där ska vi intervjua bönderna för att inventera vad de odlar, hur mycket de producerar och när de kan leverera produkterna till butiken, så att de får bättre koll på vilka möjligheter det finns. Jag ser fram emot att få vara på landsbygden där det är rent och lugnt, där vi kan cykla, laga vår egen mat och gå långa promenader.

 

  

Jag avslutar med en 10 i topp-lista över saker jag funderar på:

1.     kyla

2.     ost

3.     gott bröd

4.     natur

5.     lugn och ro

6.     energi

7.     lösgodis

8.     social press

9.     soppa

10. sallad

 

Lista på livet

de senaste 3 veckorna:

1.     Den 16:e december avslutades äventyret uppe i Ladakh och vi begav oss till Delhi.

2.     Där väntade mittmöte med de andra praktikanterna och Tobias från Framtidsjorden. Jag fick en kulturkrock och var mestadels sur och osocial.

3.     Efter det väntade 2,5 veckas semester. Ak kom över och reste tillsammans med mig/oss. Vi stannade i Delhi några dagar, därefter drog vi till Varanasi och firade jul, sen drog vi vidare till vår efterlängtade destination: Rishikesh.

4.     Rishikesh var helt fantastiskt! Det var mycket hippies, många trevliga kaféer och restauranger där hippiesen hängde och åt supergod västerländsk mat såsom potatismos och pizza. Det fanns mycket ashrams, möjligheter att utöva yoga, meditation, vandra i berg, promenera längs Ganges, göra white water rafting, mm. Det var en ren och stillsam stad- perfekt för naturälskare eller den som behöver en paus från övriga Indien. Vi njöt verkligen.

Men jag har fortfarande inte kommit över min kulturkrock (hur länge kan en sån vara egentligen?). Det är förstås väldigt jobbigt att vara så frustrerad på en hel kultur. Framför allt tar det mycket energi och det leder inte till något gott, förutom att jag så småningom kanske anpassar mig då. 


En tråkig årskrönika om ett roligt år

Jag är djupt, djupt tacksam för ett händelserikt, spännande och framför allt lärorikt år. När jag tänker på året som gått vet jag inte hur jag skulle kunna be om någonting mer. Jag har varit en lyckligt lottad människa på denna jord och jag tackar alla runt omkring mig för det. Och jag vill på nåt sätt tacka för ett flyt som jag inte vet hur jag har fått och som jag alltid har trott att jag har saknat (till skillnad från min käre bror som hade det medfött). Men saker och ting vänder i livet och 2012 var helt klart mitt år.

 

Nöjd sista dagen på året när jag överröses av adrenalinkickar och heligt vatten när vi gör white water rafting i Ganges.
 
 

1.     Det började i och för sig rätt kämpigt med en C-uppsats som skulle lämnas in veckan efter nyår. P.g.a missberäkningar så skrev jag den på en vecka och höll tummarna hårt för att det skulle gå vägen. Det gjorde det. Tiden på Södertörn var därmed över, och någonting nytt skulle ta vid. Läskigt, sorgligt, men också lite spännande att se vad en utbildning kan leda till.

 

2.      I slutet av januari påbörjade jag min terminlånga praktik på PeaceWorks. Precis som allt jag gör så var det väldigt jobbigt de första två månaderna. Det var mycket press på att göra ett bra jobb samtidigt som en ska fungera socialt också. Men jag trivdes bättre och bättre, fick insikt i hur det är att jobba på en NGO och så fick jag lära känna fantastiskt fina och inspirerande människor. Och så fick jag lära mig att jag gillar att sitta inne på ett kontor och skriva hela dagarna och att jag gillar mindre när oväntade saker inträffar (såsom att behöva lämna kontoret eller ha oplanerade möten).

 

3.     Fick sommarjobb på Arbetsförmedlingen! Med statsvetarbakgrunden var jag otroligt taggad på att prova ett statligt jobb efter ett ideellt. Jag tog med mig mina demokratiska perspektiv och teorier om tjänstemannarollen, omsatte dem i praktiken och gjorde enligt mig själv oftast ett utomordentligt bra jobb. Jag fick möta människor i en position jag aldrig tidigare gjort vilket var otroligt utmanande men också givande. Fick dock insikt om att jag inte vill jobba direkt med människor i utsatta positioner (kanske inte så mycket med människor överhuvudtaget?). Jag blir trött av att vara aktivt social och möta människor. Plus att jag ibland upplevde det svårt att hantera de känslor som uppstod i samband med möten med vissa människor.

 

4.     Fick en fantastisk möjlighet att åka med Framtidsjorden som praktikant till Indien. Upplägget var som gjort bara för mig med allt vad jag drömt om: 2 månaders förberedelser på folkhögskola (jag har alltid velat gå på folkhögskola), 5 månaders praktik i Indien på 2 miljöorganisationer (har länge velat åka till Indien, har velat volontärarbeta plus att jag är sjukligt intresserad av miljöfrågor) och därefter 2 månaders efterarbete när vi kommer hem igen (är väldigt peppad att dela med mig till andra och påverka).  Och nu vid årsskiftet när jag har klarat av hälften är jag fortfarande lika tacksam och glad över att vara här. 

 

5.     Eftersom jag har fått möjligheten att vara på så många olika platser det här året har jag också lärt känna många fina människor. Jag är uppriktigt glad över detta. Samtidigt är jag också väldigt tacksam för alla gamla vänner som alltid finns där och som är toppen på alla sätt och vis. Och förstås för AK som orkar med mig i alla känslostormar och som gör vardagen lättare och roligare.

 

6.     Jag har fyllt 25 år uppe i Ladakh! Och börjar få lite åldersnoja. Kroppen verkar hålla på att tappa formen och lite rynkor börjar framträda. Samtidigt som jag känner en stress över att det är många saker jag måste hinna med, snart (innan livet typ tar slut?). Det är något irrationellt men det är så det känns. 

 

7.     Det mindre roliga är förstås familjen där farmor gick bort i början av året och mamma som försvann i somras. Farmor var en häftig och stark kvinna som jag alltid kunde känna mig trygg hos. Hon höll ihop släkten och gillade att berätta för alla vad alla andra hade för sig. Hon sa ifrån när hon ogillade något och glömde aldrig bort någons namnsdag. Och vi umgicks genom att spela kort. Ända sedan vi var små fick vi lära oss att det är så vi gör. Först äter vi sedan spelar vi. Oftast blev det Plump eller Canasta. Och det var alltid någon som blev lite förbannad, antingen var det brorsan, pappa eller farmor själv.

 

 

Så, det har varit ett händelserikt och mestadels bra år. Jag är glad för vad som finns och försöker att inte sakna det som inte finns. Det känns som att även 2013 kommer att bli ett äventyr. Jag har lite tankar på saker som jag vill göra, men först ska jag njuta klart av Indien!


RSS 2.0