The nanny

Eftersom mina vardforaldrar ar borta den har veckan kommer en nanny varje kvall for att avlosa mig, sa att jag far nagra timmars vila. Hon ar sa himla, himla trevlig och vi pratar alltid sa mycket om allt mellan himmel och jord. Igar pratade vi om overvikt. Hon berattade att hennes systerdotter som var 14 ar gammal troligtvis ar sa overviktig att hon maste tappa 80 pounds i vikt for att hamna pa en nagorlunda normal vikt. 80 POUNDS! Snabbt avrundat ar det 40 kg! Hur sjukt ar inte det! Jag vet att det ar USA vi snackar om, men den bild av overviktiga manniskor som jag har sett pa tv sa manga ganger hemma, har jag inte pa langa vagar fatt uppleva under sex manaders tid har. Kanske haller sig dessa manniskor inomhus tills de far en chans att blotta sig for kameran? Jag har ingen aning. 

Idag berattade hon for mig att hon rakade doda sin egen hund. Hur kan man RAKA doda sin egen hund? undrade jag. Men det kunde man tydligen. Hunden hade legat under bilen utan hennes vetskap, sa hon hade backat over den. Sa himla sorgligt! Sen hade hon en hund som blev kidnappad... Nagonstans kanns det som att Gud sander henne nagot slags meddelande som hon borde tolka innan hon skaffar sin nasta stackare. 

Det hade varit kul om fler personer kommenterade mer! Kom igen, det ar val det minsta man kan gora? (Om nagon annan har samma problem som pappa verkar ha, sa klickar man pa Kommentarer nedanfor inlagget och sa skriver man dar. Det ar faktiskt inte svarare an sa).



Ya-Ya Sisterhood

image132

I tisdags traffades jag och Karin (och Asdis en liten stund) pa Rochesters exotiska medelpunkt Javas! Om det hade legat runt husknolen hade jag nog hangt dar varje dag. Dar ar sa fint och sa trevligt och jag alskar musiken och konsten och sa tycker jag att det ar trevligt att bara titta pa alla ungdomar som ser sadar harligt kultiverade ut! Sa jag och Karin hade saklart en mysig kvall, dar jag faktiskt fick tummen ur och sa det sa redan uppenbara. Och sa fick jag ju hora fler historier om mamma Ann, som jag knappt kan vanta tills jag far traffa! 

Gardagskvallen var ocksa mysig. Ja, det blev ju en fika igen, fast med Kristien den har gangen och pa Starbucks som vanligt. Jag tyckte att hon skulle lyssna pa lite svensk musik, sa jag lat henne lana Sakerts skiva. Fragan ar val om man gillar henne aven om man ar tysk och inte forstar mer an ett ord pa svenska: fika. For det ar ju faktiskt texterna som utgor tva tredjedelar av hennes musik. 

Som vanligt nar inte mina vardforaldrar har hemma har jag svart for att sova, svart for att koppla av, sa inatt somnade jag nog antligen runt klockan tva. Medan jag foregaende natt somnade kring fyra. Det ar tur att de bara ska vara borta tills pa sondag.

reunion

image131

alla dessa tankar och funderingar, analyser och spekuleranden gor mig sa trott. det storiga ar att aven om det gor mig sa psykiskt trott sa ger det min kropp nagon slags extra energi som haller mig vaken langre... sa att jag kan fundera, spekulera och analysera lite till. 

hur som helst, detta ar vad som har hant den senaste tiden: emily spenderade andra halvan av forra veckan har. tyvarr smittade min vardfamilj henne direkt nar hon kom hit, sa stackaren var ju sjuk i stort sett hela tiden hon var har. hon fick dock traffa de flesta av mina vanner, se niagara fallen och fa erfara hur fruktansvart arlig jag har varit nar jag har sagt att "i rochester finns absolut ingenting". nej, inte ens en gagata. 

att ha besok hemifran var saklart jattekul, men samtidigt fick det mig att inse annu mer att jag inte vill hem. det kandes sa naturligt och latt att traffa henne att det inte kandes som att dar nagonsin hade funnits nagot avstand mellan oss. och om det ar pa det sattet varfor skulle det da vara nagra problem med att vara hemifran? 

igar kvall begav jag och christelle oss till flygplatsen for att hamta kristien som antligen kom tillbaka fran sin resa pa vastkusten. eftersom kristien hade ett presentkort pa Thank God Is Friday sa bjod hon ut oss dar pa middag. det var sa himla mysigt och trevligt att alla tre var samlade igen efter nastan en hel manad dar alla har rest pa olika hall vid helt otimade tillfallen. sa nu har vi tva veckor da vi sakerligen kommer att ses i stort sett varje dag, tills froken friresor ger sig av till florida for tredje gangen det har aret. jag ar inte avundsjuk.  jag ar inte avundsjuk. jag ar inte avundsjuk.

en av sju dagar utav den har mardromsveckan ar avklarade. bada mina vardforaldrar ar borta hela veckan och jag kommer att jobba sjukt mycket. jag hoppas bara att de betalar mig riktigt bra, sa att jag kan lagga undan lite pengar till mexiko. som for ovrigt ar mindre an en manad ivag nu. yey!

Goodbye party

Idag ar det langfredag och vi ska alltsa minnas jesus korsfastelse. Da kanns det lite vemodigt att ga pa fest ikvall, mitt forsta Goodbye party. Det ar Cecilia fran Brasilien som snart ska aka hem, vilket iofs ocksa ar lite sorgligt och precis som jesus korsfastelse skanker lite eftertanke. 

Snart ar det ocksa dags for Emily att packa sina vaskor och bege sig hemat. Det ar bara tre dagar kvar innan dess. Men forst ska vi forsoka se ett av varldens sju underverk, Niagarafallen, samt passera den norra landsgransen och svira i Toronto. For det har man ju fatt erfara, att det ar en trevlig stad att parta i. Yey!





6 kronor dollarn

image130

Jag laste precis att en dollar kostar exakt 6,03 svenska dollar just nu. Det betyder att Karins nya troja kostade exakt 18 kronor och 9 ore. Vilket klipp, du! 



NYC & EMILY

image121


Wow, vilken weekend i New York! Vadret var makalost soligt och jag har haft sa himla roligt (rimmar'n)! 

Det forsta vi gjorde torsdag kvall var att ta oss till Harlem for att checka in pa vart vandrarhem. Nagonstans laste jag att Harlem har varit med om en forandring de senaste aren, men vi kan anda inte komma ifran att det var ratt laskigt att tva sma blonda toser gick omkring dar elva pa kvallen. Vart vandrarhem skulle inte ge oss en lugnande kansla heller, visade det sig.

Vandrarhemmet var val vad man skulle kunna kalla en katastrof! VI hade bokat ett tjejrum, men nar vi kom dit visade det sig att de hade gett vara reserverade platser till nagon annan. Nar vi val fick vart mixade rum visade det sig att Pierre de la France var festfixare och hade anordnat en fest i vart rum. Vi fick bekampa var trotthet och istallet inta ringen pa golvet for att leka en av Pierres roliga lekar (!)... Som slutade med att en av killarna var sa full att han trillade ur vaningssangen, tog sangen med sig och landade under denna. Klarade sig dock oskadd.


Morgonen darpa tog vi oss in till Manhattan for att hitta Ginas systers lagenhet dar vi skulle spendera kommande tva natter. Det var en fin lagenhet med perfekt lage. 

Da vadret var sa himla fint var det mysigt att bara strosa runt pa Fifth Avenue och sitta i Central Park med solen i ogonen och hora ljudet fran en avlagsen saxofon. Aven om det lockade att sitta kvar dar hela dan och titta pa alla manniskor som passerade, sa fick vi ju faktiskt ta tillfallet i akt att fa ut lite mer av var vistelse an sa. 

Vi gick till Rockafellar Center, New York Public Library, TImes Square och sedan vidare till TKTS office for att forsoka fa billigare biljetter till en Broadway musikal senare pa kvallen. Det visade sig att det var inte alls sa svart. For 45 dollar var gick vi och sag Grease senare pa kvallen. 

Innan dess akte vi hem och piffade till oss. Mitt i piffandet blir det stopp i Ginas systers toalett och vattnet bara stiger och stiger och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Men vattnet hade uppenbarligen ett tydligt mal - GOLVET - och jag fick annu mer panik da jag insag att de inte har en sandar grej som man fixar stopp i toaletten med. Sa jag fick ju ga ner till receptionen i det fina hus de bodde i och beratta for dorrmannen dar om mitt problem. Som tur var hade han en som jag kunde lana. Och som tur var har man ju sett ett antal amerikanska filmer dar en handy man kommer till en snygg tjejs lagenhet och fixar hennes toalett, sa jag visste ju precis hur det skulle ga till.

I lordags sov vi ut, sedan akte vi till Battery Park dar vi skulle ta farjan ut till Statue of Liberty, Frihetsgudinnan. Vadret var fortfarande jattefint, sa vi kunde sitta pa dacket och skada nar denna vackra kvinna kom oss narmre och narmre. Det var sa himla haftigt! Hon var sa stor (48 meter lang) och hennes grona klanning gjorde sig sa fint till den bla himlen. Vi fick se en utstallning om varfor hon blev till samt se processen fran ide till verklighet. 

Kort lektion: Det gick att skada henne for forsta gangen pa Ellis Island 1886. Hon var en present fran fransmannen som hade hjalpt amerikanerna under deras inbordeskrig. I boken hon haller i sin hand star det 4 juli 1776 med romerska siffror. Hennes sju spetsar pa kronan symboliserar de sju kontinenterna.

Nar vi kom tillbaka till fastlandet igen tog vi tunnelbanan till Brooklyn for att sedan ga darifran over Brooklyn Bridge till Manhattan. Darefter vidare till Chinatown och sedan hem igen for att gora oss ordning for lordagkvallens aktiviteter. Vi hade kopt biljetter till en Comedy show. Det visade sig dock att de inte var sadar jatteroliga och att en cola kostade 10 dollar STYCK. Efter den festliga forfesten tog vi tunnelbanan vidare for att forsoka komma in pa en av de klubbar i Greenvich. Vi lyckades dock inte sa vi fick ga till en lounge istallet, Cowgirl, och spendera kvallen dar istallet. Vi drack sjukt mycket ol och sedan akte vi svarttaxi hem och somnade. Haha! 

Sondag, sista dagen for mig i staden, spenderade vi i Chinatown igen. Vi at lunch dar och sedan fikade vi dar och sedan akte vi tillbaka till lagenheten igen for att hamta vara saker och bege oss pa olika hall. Jag mot flygplatsen och Emily mot Harlem. 

Planet var forsenat som vanligt, fick vanta i TVA timmar pa FLYGPLANET innan flyget skulle LYFTA. sen tog det ytterligare en timme att komma hem. sen fick vi vanta pa vaskorna LANGE eftersom de hade lagt vara vaskor pa ett annat band an vad det var tankt att de skulle gora. Sen forsokte jag hitta min bil pa den gigantiska flygplatsparkeringen i 40 minuter. Som tur var ar Kristien pa vastkusten och ar darmed 3 timmar bakom oss, sa jag kunde ringa henne sa att hon fick halla mig sallskap medan jag var upprord och frusen av rochesters kyla. sen forsokte jag hitta en bensinstation dar man faktiskt kunde tanka. SEN kunde jag aka hem till Victor. Var hemma halv tva inatt.

Bortsett fran det sistnamnda har det dock varit en skitnice helg! jag har haft sa himla, himla roligt med emily och jag har verkligen njutit av varje sekund i new york.



Kung Silvia ar har!

image116

- ha en trevlig resa! vi ses imorgon! (HUR SJUKT VAR INTE DET ATT SAGA!?!)

emily sitter just nu pa flyget pa vag till nyc for att traffa mig och 9 miljoners staden som aldrig sover. jag ska mota henne pa JFK's flygplats runt halv sju ikvall. hon bokade resan i slutet av november nan gang, sa hela tiden har det kants valdigt avlagset. som jag sa till henne nar jag pratade med henne i tisdags och upptackte att det var den 11 mars. "hmm, det ar snart den 13 mars... nagot skulle nog handa da?" PUCKO! vi ar har nu. idag kommer hon. jag ar exalterad och upprymd! och faktiskt nervos ocksa.

nej nu maste jag packa, new york my baby vantar.

kristien, bruce and drive thru

image114
bruce springsteen pekar pa kristien eftersom hon trotsade forbudet att ta foto. hon blev dessutom tillsagd tre ganger. tror ni att hon kunde motsta anda? nix.

jag trotsade meterologernas rad och lamnade huset fredagkvall. forst var det tankt att vi skulle ha cluster meeting, men pa grund av den otroliga snostorm som kom fredagkvall och lamnade sondagmorgon, blev det installt. istallet pratade jag med kristien pa msn ett tag. hon namnde att hon skulle dricka vin och forsokte overtala mig till att komma dit och gora henne sallskap. efter ett tags velande hit och dit lockade vinet sa pass mycket att jag gav mig ut pa de otacka vagarna.

efter ett glas vin var vi redan smatt berusade och bestamde oss for att ga ned och se om vi kunde hitta mer, varpa hon snabbt andrar sag och sager att vi inte kan ga ner tillsammans for att hon bara kommer att borja asflabba framfor hennes vardforaldrar. det hade ju varit lagom pinsamt. sa hon borjar ga ut fran sitt rum och gar rakt in i DORRKARMEN! langre an sa kom hon inte. vi andades istallet in det helium fran hennes fodelsedagsballonger. hahaha! det var sa sjukt roligt! hennes skratt var sa himla, himla fanigt!!

i lordags bestamde vi oss for att aka till swain och aka skidor, vilket var valdigt korkat. vi akte fyra ak, at lunch och spenderade 2,5 timme i bilen for att komma hem igen, glada over att inte vara en av de ATTA bilar vi sag ha kort av vagen. vi hade bade bruce skivor och en ipod i bilen sa det blev trots allt en trevlig bilresa. jag vill inte saga att hon har plagat mig med Radio nowhere pa bruce springsteens nya skiva, men vi har lyssnat pa den otaliga ganger! herregud! den ar SA hon! 

image115

inte minst for att vi ocksa var pa hans koncert tillsammans i torsdags! det var sa coolt! hon var helt galen! vi hade staplatser pa golvet, men golvet var indelat i tva olika sektioner dar var sektion inte hade en chans att komma andra fram till scenkanten. sa hon kom upp med iden att vi skulle stalla oss vid sittplatserna runt de basta staplatserna, sen hoppa over kanten och komma fram till scenen. "there is probably two or three seconds where it's gonna be all dark, then we have to jump over very fast". det blev det, och vi forsokte, och trodde att vi lyckades. men da var dar en vakt som los pa oss med en ficklampa. vi fick snallt hoppa over till andra sidan igen. dar det visar sig att INGEN ville ha sina perfekta platser pa denna UTSALDA koncert, sa vi tog dem. vi satt/stod helt underbart perfekt! det var sa nara att vi kunde se hela hans kropp, nastan rora vid honom till och med.

-"it was perfect seats"

jag trodde att min vardfamilj skulle ga pa samma koncert men da visar det sig att de ska ga och se honom dagen efter i buffalo. nar vi upptacker det sager min varmamma: "too bad, I was gonna invite you to go in the limo with us". sa jag missade kanske min livs chans att aka limo, men a andra sidan sa ar jag inte ledsen ett dugg over det nu i efterhand: vi hade sa kul och koncerten var sa cool!

jag sov over hos kristien inatt igen. vi akte till tj max och kopte klader, sen forberedde vi oss for hennes bowling party dar vi inte var tillatna att bara jeans. det startade som ett fodelsedagsfest for kristien, dar hon skulle bjuda in sina vanner for bowling men sedan slutade det bara ett enda stort bowling party med bade hennes och familjens vanner. det var riktigt trevligt! min vardfamilj, som kanner hennes, skulle ocksa ha kommit. men sedan de ar sa glomska/upptagna sa glomde de saklart bort det. jag ar inte forvanad.

vi sag forresten en film ocksa, the mother. den var bra! den kan man se om man vill se ett drama dar en aldre kvinna blir kar i den betydligt yngre, nya bondkillen. 



island har faktiskt en befolkning pa 300 000 manniskor

nar jag vaknade imorse slog jag direkt pa laptopen for att se resultaten fran gardagens val. hillary vann i bade texas, ohio och rhode island igar: NICE! hon maste dock vinna relativt stort i de kvarstaende valen for att totalt vinna mot obama. varje liten stat kommer att bli viktig nu. oh, vad jag tycker att det ar spannande! speciellt med tanke pa att det i slutandan finns superdelegater ocksa...

idag var det sista volleybollpasset for den har sasongen. det har varit kul! det roliga ar att den nya sasongen startar om tva veckor och jag tanker fortsatta att spela! dar ar en man dar, keith, som har ett rorelsesatt som paminner sa himla mycket om anders. det ar ganska komiskt, framst med tanke pa att keith sakerligen ar 40 ar aldre.

den forra au pairen olga kanske ska komma hit i sommar och jobba for en av familjerna i grannskapet. det kommer saklart att bli kul pa ett satt att traffa henne, men pa ett annat satt skumt att ha henne mitt over gatan hela sommaren. jag undrar sa hur barnen kommer att reagera och bete sig. 

igar var jag, christelle, emma, astis, kristien och hennes kompis pa bio och sag enchanted. jag vet inte om den har kommit ut i sverige an, men det ar iallafall en film som borjar som tecknad dar en ung kvinna sedan blir utvisad fran den varlden till jorden. hon kliver upp ur en av avloppsbrunnarna mitt i nyc och forsoker att anpassa sig till det livet. det var en sot film(kristien hade sneglat pa mig och christelle och vi hade tydliget lett hela tiden), men nar den tecknade draken kom till den riktiga varlden tyckte jag att det blev lite for mycket.

astis ar den nya tjejen fran island. jag berattade for henne hur coolt jag tyckte att det var att det var en tjej fran island har med tanke pa att de bara har en befolkning pa 250 000 manniskor, varpa hon svarade "dar bor 300 000 nu". sa nu vet ni det. 





hillary

jag maste bara fa skriva nanting om hillary ocksa innan jag gar och lagger mig. idag har det halls primarval i vermont, rhode island, ohio och texas. som ni kanske vet sa har laget varit som foljande: obama har vunnit i de fletsta delstater sedan super tuesday agde rum. fore dagens val hade han dryga 100 fler delegater an hillary. jag laste precis pa cnn:s hemsida att clinton vann rhode island och obama vermont, men det ar fortfarande inte klart vem som har vunnit i de resterande tva. clinton leder dock i ohio och obama i texas. for att clinton verkligen ska ha en chans att komma ifatt maste hon dock vinna bade i texas OCH ohio.

jag lyssnade pa en morgonshow pa radion dar en av de manliga programledarna sa att han inte skulle vilja stalla upp i demokraternas presidentkampanj for att obama var for smart och hillary var "just too scarey". andra kommentarer man har hort man yttra om henne ar att hon ser ut som en kyckling och att hon pekar for mycket med fingert. seriost alltsa! vi pratar om ett val om vem som ska bli demokraternas nasta presidentkandidat, kanske varldens maktigaste person och da pratar man inte om vad hon star for eller vad hennes ambitioner ar. jag blir bara sa trott.

jag gillar henne. jag gillar tanken pa att en kvinna skulle representera sitt usa. for som gina sa till alyssa en morgon " you can be the president one day, look at hillary clinton who is running for the president right now, that can be you one day". det kunde hon inte sagt for ett ar sedan.

and there were bubbles in my pepsi

det var langesen jag skrev och en del har val hant. okej, det jag maste inleda med ar det sa sjuka vadret har! i forra veckan fick vi narmre 30 cm sno, i lordags kom det mer, i sondags borjade det bli lite varmare och i mandags var det narmare 20 grader CELSIUS varmt. och sa idag da, da skulle det tydligen komma en isstorm. tyvarr, for man far ju saga tyvarr for att vi inte fick med hela skalan pa fem dagar, sa uteblev denna storm. an sa lange. kanske kommer den imorgon. eller sa blir det sommarvarme. vem vet? ah, jag gillar det. man hinner aldrig trottna.

dessutom ar det trevligt att vi som igar kunde aka skidor sent pa kvallen medan det fortfarande var 10 grader varmt. det var tredje dagen i rad som jag akte skidor. i lordags akte jag till den country club dar familjen ar medlemmar, i sondags akte jag, kristien och christelle till Swain och igar var det dags for ett forsta besok i Bristol. oh herregud sager jag bara! det borjade med att jag glomde vantarna i bilen (inte behovde jag ga tillbaka och hamta dem tankte jag, det ar ju anda sa varmt) och sedan akte vi ned for en SVART backe. det var ingen bra kombination visade det sig. 

av nagon anledning sa akte jag riktigt, riktigt daligt hela kvallen. det + skratt + hog hastighet + svart backe var ingen vidare kombination. jag foll. och foll. och foll. uppskattningsvis 30 meter. jag tappade mina stavar och var radd for att jag skulle bryta benen, sa jag holl benen upp i luften pa nagon konstig vanster och gled ned pa ryggen, med mina hander skrapandes mot snon. till slut fick jag stopp pa mig sjalv och jag var otroligt nog helt okej. annu en gang.

nu kommer linnea sakert skratta och tanka OH HERREGUD, varfor aker hon en svart backe. men nej, serru, det var inte det som var problemet. jag akte manga svarta backar och det var helt lugnt. problemet var att jag skrattade sa fasligt samtidigt. DET ar farligt.

det kanns som att det ar det enda jag gor nu for tiden: aker skidor och jobbar. jag gillar det fruktansvart mycket. jag vill inte att detta ska ta slut. det kommer saklart vara skont nar varen kommer, men jag kan inte tanka mig att inte kunna aka sa har mycket skidor nasta ar. om jag inte tar beslutet att stanna langre vill saga. 

jag ar radd for att jag kan ha gett intrycket att jag vill komma hem sa fort som mojligt och att allting ar mycket roliga dar. det ar inte sanningen. jag alskar att vara har. jag verkligen alskar det. speciellt den senaste tiden har jag kant hur mycket jag uppskattar att vara har. jag har ju varit har i  5 manader nu, sa det kanske ar dags att borja inse det pa riktigt nu.

slutligen har jag en efterlysning efter nagon som vill komma hit i sommar och jobba for nagon av familjerna i vart grannskap eller nagon i ginas vanskapskrets. detta ar valdigt seriost. det ar stor efterfragan pa mina swedish friends har i sommar. det skulle vara aktuellt nagon gang mellan slutet av juni och borjan av april. om du tycker att det har later intressant eller bara ar lite nyfiken, TVEKA INTE pa att saga till mig. tank vad kul det hade varit att spendera sommaren har med mig!!!


RSS 2.0