Pa kanelen

Tjosan, det har nastan gatt en manad sedan jag skrev har senast! Det ar ungefar halva min vistelse har, eftersom jag i lordags hade varit har i tva manader (vilket i sin tur ar 1/6 av au pair-tiden har). En del har hant sedan sist. For ganska langesedan nu var jag i Buffalo med Erica, Kristien och Susie. Vi var i farliga omraden i east of Buffalo. Mindre smidigt men en intressant upplevelse och det gav verkligen perspektiv pa ens egen standard har.

Har ocksa varit i Silver Bay med Karin och Jennie. Det var jattefint och bra pa alla satt och vis! Det var en bilresa pa narmare 5 timmar for att komma dit, vilken vi spenderade med att beratta 10 saker om oss sjalva som ingen visste och lyssna pa bra musik. Som tex underbara (!) klassiker som Aqua och Hanson. Karin var DJ. Val dar var vi pa olika foredrag som tex healthy activities for children, ice-cream making, american presidency. Var inte sadar valdigt anstrangande med andra ord. Jag och Jennie klattrade klattervagg och spelade tennis. Sen spelade jag och karin jatteflummig pingis med tyskan. Pingis...

Firade Thanksgiving i Connecticut hos min vardmormor. Hon hade ett dromlikt hus med en flod utanfor precis utanfor terassen. Men en sak jag har fatt erfara har ar att man inte blir lyckligare av att ha mer pengar och finare hus. Inte heller jag blev lyckligare i deras hus. Tvartom. Systrarna kan vara valdigt roliga och jag kan skratta hogt manga ganger, MEN, det ar inte latt att traffa andras slaktingar och vara i den situationen jag ar i. Jag akte dit som pa semester med min familj men deras mormor ville garna utnyttja att jag var dar, genom att be mig ta hand om barnen eller stada upp efter dem. Hon fragade bara nar Gina inte var i narheten, saklart. For 1) jag jobbade inte och 2) Gina ar min "arbetsgivare". Sa nar jag ringde hem pa min fodelsedag grat jag som en gris. Da sa Gina: "Do you want a beer?". Haha! Hon ar sa gullig!


I helgen var jag i Chicago med Karin, Erika och Cecilia. Det var SA bra! Jag alskar Chicago! Vi hade ett fullspackat schema att folja for att fa ut sa mycket som mojligt av helgen dar. Det var perfekt! Vi var uppe i varldens davarande hogsta byggnad Sears tower (nu varldens tredje hogsta), var i en park och tittade pa den kanda bonan (hjalp mig karin, vad hette parken?), var i en svensk village - anderssonvillage. Haha! Det var sa haftigt! Dar var en affar med svenska varor, sa jag kopte med mig julmust, glogg och nyponsoppa hem till min vardfamilj. I affaren borjade jag prata med en amerikansk dam som tipsade om det svensk-amerikanska museeumet pa andra sidan gatan. Dar var det julmarknad och luciatag. Och dar traffade jag en kvinna som ocksa var fran Sverige och Helsingborg! Believe it or not! Sen fick jag prata med hennes trevliga amerikanska man... och sedan ytterligare en annan trevlig man i souvenirshopen. Anledningen till att jag namner dessa trevliga manniskor ar att det pa nagot satt genomsyrar hela var vistelse i Chicago. Manniskor var valdigt gulliga dar. Och mitt ressallskap ocksa saklart!
Roligast var anda pa flyget hem. Karin och jag satt bredvid varandra och var overtrotta och flummiga till max. Herregud! Jag sager bara: -Rulla in som en apelsin. SOM OM DET SKULLE RIMMA! Men det ar iaf ett bra ordsprak.

Har en sida i min anteckningsbok som jag kallar Karins horna. Ser ut ungefar sahar i den:

Pa flygplanet strax innan vi landar
- Undrar om dar ar nagon som kollar om dar ar is hela tiden?
- Det ar dar nog!

I SIlver Bay klacker hon ur sig nagot sa uppenbart som:
- For you know... you can drive faster on the highway!

Sen forsokte jag forklara mitt daliga skamt om att vara pa kanelen for henne. Jag sa en gang till Linnea pa lunchen i skolan nagot om att vara pa kanelen och sa pekade jag pa min fil med kanel pa och sa "pa kanelen". Nar hon inte skrattade trodde jag att hon inte fattade sa jag sa det igen "pa kanelen" och pekade annu tydligare. "Jaja, jag fattar", sa hon, men skrattade inte anda. Och nu kommer vi till den roliga delen... Karin visste inte vad uttrycket Pa kanelen betydde sa hon forstod ju inte vad jag pratade om. Sa hon fragar: Vada, ville du ha kanel pa tomtegroten? Hahahahaha! Sa klockrent!

Idag har det varit en sk snowday for barnen, vilket innebar att de har varit lediga fran skolan pga all snon som har kommit. Det ar sanslost! Dar ar nog en halvmeter sno redan och det ska snoa hela veckan. Vi har varit ute och akt pulka och jag testade tom snowboard. Det var kul! De har upplasbara pulkor som ser ut som badringar ungefar, sjukt bra glid pa dem! I helgen ska vi antagligen aka skidor... YEY!

What else... Jag vill kopa en tree frog nar jag kommer hem till Sverige. Jag ar lika fascinerad och intresserad som Michael nu. Jag langtar till julafton nar han ska fa en! Gina fragade mig om jag ville ha en hamster i mitt rum sa jag vet inte om hon planerar att ge mig ocksa ett husdjur till jul. Forresten sa har Karin rullat in som en apelsin och ska komma over och fira jul med min familj pa Julafton.

Har inte sa manga planer inom det narmaste men i Februari ska forhoppningvis min vardfamilj och jag aka till Florida. Sen vill ju Nagon aka till Mexico, sa vem vet!

Kommentarer
Postat av: sofie persson

åå emma, det är så skoj att läsa om allt du får vara med om. och ditt nya inlägg är så mycket positivare än de äldre, och det är så skönt att se :) hoppas du har en mysig vinter bland all snö, här är det bara regn :/ pusskram!

2007-12-05 @ 11:42:17
Postat av: Emily

Vad kul att du börjat skriva igen, roligt att läsa om dina bravader! Puss o kram

2007-12-05 @ 14:19:51
URL: http://emilyboman.blogspot.com
Postat av: Emma

fint att ni kommenterar! :) tack sofie, jag mar prima och det ar skont att det marks i min blogg ocksa.

2007-12-06 @ 04:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0